MENÜ  

İki Dünya Devi Enterprise ve THY’den Küresel İşbirliği!

17 Eylül 2018 3

Dünyada 95 ülkede 2 milyon araçla araç kiralama sektörünün lider kuruşu olan ABD’li Enterprise Türkiye’de 5 yılda 3 kat büyüyecek. Sadece 2018’de Türkiye’de 1 milyar TL yatırım yapacaklarını açıklayan Enterprise Türkiye CEO’su Özarslan Tangün, “Şu anda Türkiye’de 10 bine yakın araç ile hizmet veriyoruz. Bu rakamı 5 yılda 3 kat artırarak 30 bine çıkaracağız” dedi. Enterprise Global Yönetim Kurulu Başkanı Andrew C. Taylor ise ABD’de 1, Avrupa’da ise 2. sırada olan Enterprise için Türkiye pazarının çok önemli olduğunu vurguladı. Andrew C. Taylor, “Türkiye’yi çok önemli ve çekici bir pazar olarak görüyoruz. THY ile yürüttüğümü işbirliği de bunu destekliyor. Burada olmaktan ve THY ile ortaklığımızdan dolayı çok memnunuz. Dünyanın açık ara en büyük araç kiralama şirketiyiz. Türkiye pazarı da global büyümenin devamını sağlayan, bu büyüme için oldukça önemli bir pazar” diye konuştu.

 

Enterprise Basın Toplantısı Bilgi Notları:

  • Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı İlker Aycı:

“Enterprise’in yarışta gösterdikleri mücadeleden ve bu işi almalarından dolayı çok memnunuz. Geçtiğimiz yıl başladığımız ve küresel çapta ilerlediğimiz anlaşma Türk Hava Yolları’nın menfaati açısından da yolcularımıza sunacağımız hizmet kalitesi açısından da çok önemli bir işbirliği olmuştur. Şu an bir yaz sezonu geçiriyoruz. İlk yarı muhteşem geçti. Rekorları gördünüz, trafik rakamlarımızı açıkladık. Bu rakamlar bilançomuz için de ipucu veriyor.”

“Bilet fiyatlarını artırma konusu havayollarının elinde olan bir şey değil. Bu işin en temelinde yatan şey yakıt fiyatları ve tüm maliyetlerin büyük oranda dövize endeksli olması. Yoksa havayolu şirketleri zam yapmak istemezler. (Bodrum’a ek sefer sorusu üzerine) Yapabileceğimiz ne varsa uçaklarımızı koşturuyoruz. Koşturmadığımız uçağımız yok. Son olarak Bodrum-Londra direkt uçuşumuz da başladı.”

  • Enterprise Global Yönetim Kurulu Başkanı Andrew C. Taylor:

“Türkiye’ye ilk kez geliyorum. Hem Türkiye’den hem İstanbul’dan hem de Boğaz’dan çok etkilendim. İşimizin bizi güçlü ve başarılı kılan dört ana prensibi var. Birincisi ve en önemlisi müşteri memnuniyeti. Enterprise’ın dünya üzerinde 10 bin tane lokasyonu var. Bu lokasyonlarda her ay müşteri memnuniyeti ölçümlemesi yapılıyor. Tüm atamalar, primler buna göre belirleniyor. İkincisi en iyi insanları işe almak ve verdiğimiz etkinliklerle onlara yetkinlik kazandırmak. Üçüncüsü, sürekli büyüme trendimiz. Son birkaç senede işimizi yıllık  1 milyar dolar büyüttük. Dördüncüsü de karlı bir operasyon. Hem sıfır hem de ikinci el araç fiyatları değiştiği için bu operasyonu doğru ve karlı yönetmek çok önemli. Ayrıca aile şirketi olmamızın da avantajı var. Halka açık şirket olmamak orta ve uzun döneme odaklanabilmeyi daha rahat sağlıyor.”

“Türkiye çok önemli ve çekici bir pazar”

“Enterprise global bir firma ve dünyanın her yerine yayılıyoruz. Türkiye’yi de çok önemli ve çekici bir pazar olarak görüyoruz. THY ile yürüttüğümü işbirliği de bunu destekliyor.  Burada olmaktan ve THY ile ortaklığımızdan dolayı çok memnunuz. Enterprise olarak yaklaşık 2 milyon araçla 95 ülkede hizmet veriyoruz. Dünyanın açık ara en büyük araç kiralama şirketiyiz. Türkiye pazarı da global büyümenin devamını sağlayan, bu büyüme için oldukça önemli bir pazar. Buradaki lokal ortaklarımızdan ve THY ile olan işbirliğimizden çok memnunuz. Ayrıca Türk misafirperverliğinden de çok etkilendim.”

  • Enterprise Türkiye CEO’su Özarslan Tangün:

“Enterprise, Türkiye’deki ilk faaliyetlerine 2014’ün Temmuz ayında başladı. Gürbaşlar’ın Türkiye’deki gücü ve kredibilitesi Enterprise markası ile birleşince çok güçlü bir formül oraya çıktı. 2014’ten 2017’ye kadar olan dönemde yaklaşık dört kat büyüdük. Türkiye’de araç kiralama, özellikle günlük araç kiralama sektörü ciddi bir potansiyele sahip. Sektördeki kişi başı harcama yaklaşık 2.5 dolarlar civarında. Avrupa ortalaması ise 30 doların üzerinde. Bize daha yakın olan Doğu Avrupa ülkelerinde bu rakam yaklaşık 10 dolar… Böyle bakıldığında Türkiye’de çok büyük bir potansiyel olduğunu görüyoruz. Havayolu taşımacılığı da tabii ki çok önemli. Günlük araç kiralama sektörü bir tamamlayıcı hizmet olarak havayolu yolcusuna hizmet veriyor.”

“Ciromuzu 500 milyon TL’den 3.5 milyar TL’ye çıkaracağız”

“Türkiye’deki günlük araç kiralama sektörü yaklaşık 50 bin araçlık bir parka sahip. Enterprise ise yalnızca Miami’de tek bir havalimanında 25 bin araç ile hizmet veriyor. Bu açıdan bakıldığında da Türkiye’deki potansiyelin çok yüksek olduğunu düşünüyoruz. Sektör yılda yaklaşık yüzde 10-15 büyüyor. Önümüzdeki dönemlerde bunun artmasını bekliyoruz. Biz ise sektörün çok üzerinde büyüyoruz. Bu yıl yüzde 40-50’lik büyüme bekliyoruz. 2017 yılını 500 milyon TL ciro ile kapattık. Filomuzdaki araç sayısı ise 10 bin adete yaklaştı. Önümüzdeki 5 yıllık dönemde filomuzu 30 bin araca çıkarmayı, ciromuzu da 3.5 milyar TL’ye yükseltmeyi hedefliyoruz. Bu noktada THY ile yürüttüğümüz işbirliği çok önemli. Bu, Türkiye’deki en büyük işbirliği diyebiliriz. Ayrıca Türk Telekom, Anadolujet, Miles&Smiles ve diğer taraftan çeşitli bankalarla yürüttüğümüz işbirliklerimiz de var.”

“Turizm sektöründe ciddi bir canlanma görüyoruz”

“Türkiye’de uzun dönem araç kiralama sektörü 365 bin adetlik büyüklüğe ulaşmış durumda. Ancak bizim uzmanlık alanımız olan kısa dönem kiralama yolun daha çok başında ve çok daha ileriye gideceğini düşünüyoruz. Biz, Türkiye’nin en büyük üst segment araç, SUV ve hibrit filosuna sahibiz. Bu alandaki yatırımlarımız devam ediyor. İşlerimiz için turizm sektörü oldukça önemli bir yer tutuyor. Enterprise, Alamo ve Entransfer markalarımızla, Türkiye’ye gelen turist sayısının artmasına katkıda bulunmaya çalışıyoruz. Türkiye’deki operasyonlarımızın başarılı olması Türkiye’ye olan talebi de artırıyor. Bunlarla ilgili de pozitif sonuçlar görüyoruz. Bu sene de turizmde canlanma olacağı kanaatindeyiz. Kendi rezervasyonlarımız da bunu net olarak görüyoruz. Geçen yıl ile karşılaştırdığımızda hem rezervasyon hem de araç kiralama rakamlarında ciddi bir artış var.”

“2018 yılında Türkiye’de 1 milyar TL yatırım yapacağız”

“Biz de bu kapsamda yatırım yapmaya devam edeceğiz. Bu sene yaklaşık 1 milyar TL’lik yatırım yapacağız. Araç filomuzu büyütürken yatırımlarımızı artırarak devam ettireceğiz. Otomotiv sektöründe de kiralamanın önemi artıyor. Araç kiralama şirketleri araç satın alarak otomotiv sektörünü canlı tutuyor. Bu şekilde sektörün gelişimine önemli bir katkı sunuyor. Araç kiralama sektörü önümüzdeki dönemde de Türkiye’nin lokomotif sektörlerinden biri olan otomotiv sektörüne katkı yapmaya devam edecektir.”

“Enterprise ile geçmişimiz benziyor”

  • Enterprise Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Başdemir:

“40 yıl önce üniversiteye başlarken abim Mustafa Başdemir ile birlikte hiç arabamız yoktu. Ben, arabam olmadığı halde ehliyet için başvuru yaptığımda arkadaşlarım bana gülmüştü. Ama bugün Allah bizlere binlerce araba almayı nasip etti. Enterprise ile işbirliğimiz öncesinde bizim 300-400 aracımız vardı ve Enterprise’ın büyüklüğünü gördüğümde şaşırmıştım. Andrew ile ilk tanıştığımızda Enterprise’ın 1.3 milyon adet aracı vardı. Kendisiyle konuştuğumuzda kendi hikayeme benzer bir hikaye gördüm. Andrew’in babası da emekli olunca bu işe ilk olarak 7 araç ile başlamış. Bugün Enterprise’ın dünya çapında 2 milyon adet aracı var. Enterprise ile işbirliği için bizimle birlikte başvuran çok daha güçlü şirketler vardı. Ancak Enterprise’ın geçmişi ile bizim geçmişimizin benzerliği bizim işi almamızı sağladı. Önce 500 adet araçla işe başladık, bugün geldiğimiz noktada 10 bine yakın aracımızla hizmet vermekteyiz. Araç kiralama sektörünün Türkiye’de önü açık. Türkiye’nin de önü açık. Buna inanıyoruz.”

Soru & Cevap Bölümü:

  • THY ile olan işbirliğinden bahseder misiniz? Öte yandan Türkiye’de yapacağınız 1 milyar TL’lik yatırımın kapsamı nedir?

Özarslan Tangün: THY ile 3 senelik münhasır bir anlaşma yaptık ve işbirliğinin 1. yılını tamamladık. Anlaşma kapsamında THY’nin bütün kanallarından Enterprise’ın 3 markası Enterprise, Alamo ve National’ın araç kiralama hizmetleri veriliyor. Bahsettiğimiz 1 milyar TL’lik yatırımın büyük bir kısmını araç yatırımı olarak gerçekleştireceğiz. Bunun yanı sıra Türkiye’nin dört bir yanında ofislerimizi de büyüteceğiz. THY olan ilişkimiz sadece Türkiye’de değil global çapta olan bir işbirliğini kapsamaktadır. İşbirliğimiz kapsamında THY’nin uçtuğu her yerde, Enterprise ofislerinden araç kiralanabiliyor. Öte yandan 3. Havalimanı için de planlarımızı yaptık. 3. Havalimanı içerisinde kiralama yapmayı hedefliyoruz. Şu anda ülkemizdeki havayolu trafiğinin yüzde 93’ünü kapsayacak şekilde ofislerimiz hizmet vermektedir. Türkiye’deki planlarımız çerçevesinde önümüzdeki 3 yılda mevcut 50 olan ofis sayısını 3 katına çıkarmayı hedefliyoruz. Özellikle şehir içerisinde penetrasyonumuz da aynı şekilde artıracağız.

 

  • Araç sayınızı 10 binden 30 bine yükselteceğiz dediniz. Aradaki bu 20 bin aracın ne kadarı 3. Havalimanı’nda görev yapacak?

Özarslan Tangün: 3. Havalimanı hem THY hem de bizim gibi havayollarının gelişiminden etkilenen şirketler için çok önemli bir yatırımdır. İlk etapta 90 milyon yolcuya hizmet verecek olan 3. Havalimanı, diğer fazlarının açılması ile birlikte 200 milyon yolcuya hizmet verecek.

 

  • 5 yıl içerisinde ne kadarlık bir yatırım öngörüyorsunuz? THY ile yapılan iş birliği kapsamında özel yolcu program olan Miles&Smiles üyelerine de ayrıcalık tanınıyor mu?

Özarslan Tangün: Miles & Smiles ile olan işbirliği global bir işbirliği. 9 milyon adet üyesi olan özel yolcu programının yüzde 40’ı yurt dışında. Üyelere hem Türkiye hem de yurtdışında kampanyalar yapıp mil kazanması için fırsat veriyoruz. Senelik yüzde 40 artan bir şekilde yatırımımız devam edecek. Filomuzu büyüttükçe yatırım yapmaya devam edeceğiz.

 

  • Dövizdeki artışın araç kiralama sektörüne etkisi hakkında neler söyleyebilirsiniz?

Özarslan Tangün: Enterprise olarak ciromuzun üçte birini yurtdışından Türkiye’ye gelen misafirlerimize sağladığımız hizmetten elde ediyoruz. Bunun çok büyük bir bölümü Euro cinsinden. Büyük kısmı ithal olan araçların satışının da önemli bir kısmı Euro üzerinden. Bu da araç fiyatlarını ister istemez yukarı çekiyor. Ancak burada ilginç bir nokta var. Sektöre baktığımızda 5 sene öncesi araç fiyatı ve kiralama fiyatına baktığımızda ilginç bir resim çıkıyor. Son 5 sene öncesine baktığımızda araç fiyatlarının ciddi bir şekilde arttığı görülürken kiralama fiyatlarının azaldığını fark edersiniz. Bu günlük araç kiralamanın artması açısından önemli bir faktör. Biz daha verimli, daha ölçekli iş yaptıkça ve filomuzu daha verimli bir şekilde kullandıkça o faydaları müşteriye yansıtıyoruz.

 

Enterprise ABD markası ve ancak ülkemize gelen turistlerin büyük bir kısmı ise Avrupalı. Yabancılar neden Enterprise’ı tercih etsin?

Özarslan Tangün: Enterprise ABD’de açık ara bir numara. Yüzde 50’nin üzerinde pazar payı var. Enterprise 2012 senesinde Avrupa’da İngiltere, İrlanda ve Almanya vardı. 2012’den sonra global büyüme kararı aldı ve şu anda Avrupa’nın her yerinde var. Bu perspektiften bakarsanız Enterprise 2012’de Avrupa’da çok tanınmayan bir firma iken şu anda algısında ciddi bir artış var ve 2 numaraya yükseldi. Bu büyüme devam ettiği sürece yakın zamanda bir numara olacak. O anlamda Avrupa’daki algısı ciddi bir şekilde artıyor. Enterprise aynı zamanda UEFA’nın sponsoru. Son olarak bu sponsorluğu 3 sene daha uzattılar.

 

  • Türkiye pazarına girmek için neden 2014 yılına kadar beklediniz? Yeni pazarlara adım atarken ne gibi stratejiler izliyorsunuz?

Andrew C. Taylor: Biz büyümemiz sırasında İngilizce konuşulan pazarların dışarısına çıktığımızda durumun daha zor olduğunu fark ettik. Diğer ülkelere giderken doğru ve güçlü ortaklarla yola çıkmanın daha iyi olduğuna inandık. Bu anlamda Türkiye’de yerel bir ortakla işbirliği içerisinde olduk. Bu durumunda gayet memnunuz. Onların yerel tecrübeleriyle bizim global tecrübe ve bilgimizi birleştirdik. Enterprise olarak markamızı büyütme noktasında hep orta ve uzun vadeli planlarla ilerlemekteyiz. Biz bunu bir 100 metre koşusu değil, maraton koşusu olarak görüyoruz. Türkiye’ye de önceliği doğru altyapıyı kurmaya verdik. 2010-2012 yılları arasında Uzakdoğu’da ağımızı kurduktan sonra 2013 yılından itibaren EMEA Bölgesi’ne yoğunlaştık. 2018 yılından itibari ise Ortadoğu pazarına odaklanmaya başladık.

 

Yorum yapmak için tıklayın

Yorumlar

Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı. İlk yorum yapan siz olun.

Site Creation by Sirius Interactive