MENÜ  

Atatürk'ün Arabaları

21 Mart 2017 33

Antik Mısır Uygarlığı, Roma, Bizans, Osmanlı İmparatorlukları, Britanya Krallığı ya da geçmişi henüz 100 yılı bile doldurmamış Cumhuriyetler, hangisi olursa olsun hepsi iktidar ve gücün sembolü olarak bazı unsurları kullanmışlardır. Özellikle mimari; imparatorlukların, krallıkların ya da yönetim merkezlerinin en önemli güç göstergesi olarak tarih boyunca yükselmiştir. Ancak değişen toplumsal algılar ve yönetim organizmaları zamanla mimariden başka unsurların da güç ve iktidar göstergesi olarak kullanılmaya başlanmasını sağlamıştır. Özellikle son 1 yüzyıldır otomobiller; zenginlik, güç ve ihtişamın en önemli sembolleri olmuştur.

Her biri farklı bir imaj ile tasarlanan otomobillerin verdikleri etki de birey ve kurumların topluma vermek istediği etkiyi destekler biçimde seçilmektedir. Bir pop şarkıcısı tercihini Cabrio spor model araçtan yana yaparken; bir devlet başkanı zırhlı, siyah bir Sedan’ı seçmektedir. Benzer durum otomobil endüstrisinin henüz gelişmekte olduğu 1900’lü yılların başlarında görülmekte idi. Bu dönemde otomobiller henüz herkesin sahip olabileceği kadar çok üretilemese de var olan segmentler içinde kurum ve kişiler kendi prestijlerine uygun seçimler yaparak otomobil ile imajlarını tamamlamanın öneminin farkındaydılar.

atatürk siyah lincoln otomobilleri müzede

1930’lu yıllarda yeni Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk cumhurbaşkanı olan Mustafa Kemal Atatürk de makamı için dönemin önemli markalarını tercih etmiştir. Bugün Anıtkabir’de sergilenen biri Cadillac, diğer ikisi Lincoln marka olan ve döneminin en prestijli otomobillerinden olan üç araç, Cumhuriyet tarihine tanıklık etmenin gurur ile ziyaretçilerini karşılamaktadır.

Atatürk’ün ilk otomobili bugün Anıtkabir’de 23 Nisan Kulesi’nde sergilenen Cadillac markasının 1936 model 80 serisinin güzel bir örneğidir. Otomobil dönemin Cadillaclarının öne çıkan özelliği olarak bilinen devasa bir ızgara ve kabuk biçimli tamponları, siyah devasa gövdesi ile göz doldurur. Bu otomobili özel yapan en önemli detay ise onu Atatürk’e Türkiye İş Bankası’nın hediye etmiş olmasıdır.

Atatürk, bu otomobili 1936- 1938 yılları arasında kullanmıştır. Atatürk’ün vefatının ardından da 1959 yılına kadar kullanılmaya devam edilmiştir. 12 silindirli Cadillac’ın motoru 150hp güç üretir ve  6,8 litrelik depo ile çalışmaktadır. Ön konsolunda birkaç düğme ve gösterge bulunan otomobilin saat göstergesinin 09:05’e ayarlanmış olması da ince detaylardan biridir.

atatürk siyah lincoln otomobiliyle törende

Atatürk’ün cumhurbaşkanı olarak kullandığı otomobillerden bir diğeri de bugün bile kendine hayran bırakan bir Lincoln’dür. Anıtkabir Barış Kulesi içinde sergilenen araç, 1935 model Lincoln’ün tek cabrioletidir.  Siyah renkteki otomobil 12 silindirlidir ve çoğunlukla tören aracı olarak kullanılmıştır. Celal Bayar dönemine kadar kullanımına devam edilen otomobil, Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk cumhurbaşkanının tören aracı olmasının yanı sıra Amerikan otomobil endüstrisinin gelişim döneminin de önemli bir temsilcisidir.

Atatürk’ün makam aracı olarak kullandığı bir diğer otomobil ise yine Lincoln marka olan 6,8 litrelik 150hp gücündeki lüks segmenteki araçtır. Bugün Anıtkabir’de Barış Kulesi’nde cabriolet Lincoln ile birlikte sergilenen otomobil, zamanında sadece 12 adet üretilmiş bir serinin üyesidir. 12 silindirli, devasa gövdeli, fayton tasarımlı, siyah Lincoln’ün en önemli özelliği ise otomobil tarihindeki ilk zırhlı araçlardan biri olmasıdır.

Otomobil endüstrisinin doğum yeri olan Amerika’nın en önemli lüks otomobil markalarından olan Cadillac ve Lincoln’ün 1900’lerin ilk yarısında başlayan ve otomobil endüstrisine yön veren gelişiminin Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş dönemi ile kesişen yolu hayranlık uyandırıcıdır.

Bugün Anıtkabir’de sergilenen söz konusu üç otomobil, sanayi devriminin ilk adımlarına, savaş yıllarından endüstriye dayalı bir toplumsal dönüşümün başlangıcına, mesafelerin kısaltılması ile küreselleşmenin doğuşuna, seri üretime geçiş evresinde standart ürün ile üst sınıf ürün ayrımının oluşmasına, bir ülkenin ilk cumhurbaşkanlığı makamının ve bu makamın törenlerine ve iletişim sürecine tanıklık etmenin gururu ile biraz mağrur görünmektedir.

Yorum yapmak için tıklayın

Yorumlar

Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı. İlk yorum yapan siz olun.

Site Creation by Sirius Interactive